Source: Financial Times {FT Magazine}
Edition:

Country: UK

Date: Saturday 11, March 2006
Page: 12

Area: 499 sq.cm

Circulation: ABC 441840 Daily
BRAD info: page rate £46,700.00, scc rate £91.00
Phone: 020 7873 3000

Keyword:  The Economist

LUNCH WITH THE FT

Perfectly pitched

Bill Emmott’s reign as editor of The Economist has seen sales double to a million a week. So
why, at only 49, does the keen spin bowler feel now is the time to retire? By Emiko Terazono

ill Emmott looks around gingerly as
Bhe walks into the busy Japanese

restaurant, Matsuri St James’s, across
the road from the London offices of The
Economist magazine. It is only a few days
since Emmott, the magazine’s editor of 13
years, abruptly announced that he was leav-
ing to write books, and he isn’t keen to see
tables full of his staff whispering over their
sushi about who is going to replace him.
(The magazine’s board hopes to appoint a
successor by the end of this month.)

Luckily, there doesn’t seem to be anyone
he knows. “Hmm, that’s surprising,” he
says, as we sit down in front of the
teppanyaki grill.

The 163-year-old Economist, which insists
on calling itself a newspaper, holds a
unique place in weekly news journalism. At
a time when many of its rivals are facing
plummeting sales and pressure to dumb
down, it has remained in rude financial
health by offering pungent analyses of
global politics and business, all while
remaining true to the internationalist, free-
trade ideals of the Scottish hat maker who
founded it, James Wilson. It is read by some
of the world’s most influential leaders, yet
its writers (who have included the spy Kim
Philby and prime minister H.H. Asquith)
have remained shrouded behind its
famously unsigned articles.

The magazine is not without its critics.
Some say its assertive prose is too smug.
Others think that its global outlook has
made it more superficial and less influen-
tial, especially at home in the UK. But
under Emmott its global circulation has
grown from around 500,000, when he
became editor, to the psychologically impor-
tant one million mark, about fourfifths of
that outside Britain. Whoever takes over
from him has a difficult act to follow, which
makes one wonder why he decided to go.

As we order some beer, he says that
everyone on the magazine had been specu-
lating about his departure for at least three
years. Ten years is always regarded as a
good time to go, he says, but staff were still

This cutting is reproduced by Durrants under licence from the NLA, CLA or other copyright owner. No further copying (including the printing of digital
cuttings), digital reproduction or forwarding is permitted except under licence from the NLA, www.nla.co.uk (newspapers) or CLA, www.cla.co.uk (magazines).

AA203-1
EMEIKO

shocked when the announcement came,
because he had given no sign that he might
leave. “It was utterly predictable and a com-
plete surprise,” he says.

The timing of his announcement was
complicated by the departure of David
Hanger, the magazine’s publisher, who
retired last year. Emmott says that to avoid
leaving at the same time and creating insta-
bility, he would have had to retire either a

year before or a year after Hanger. “I didn’t
want to leave a year before him because
that felt too soon. So I stayed on a year after
him, also to help his successor so it wasn’t
‘all change’ at the same time.”

He brushes aside speculation that his
hand was forced by one of his rumoured suc-
cessors, US editor John Micklethwait, being
offered the editorship of The Spectator mag-
azine. “I made my decision over Christmas
that I would leave in the spring. It was actu-
ally very well planned,” he says.

The teppanyaki grill starts to sizzle
loudly, and Emmott, who reported for the
magazine in Brussels and Japan, thought-
fully moves my tape recorder closer to him.
Then, to my embarrassment, he sees the
state of my shorthand, raises his eyebrows
and moves the tape recorder even closer.

The Economist is 50 per cent owned by
the Pearson media group, which also owns
the Financial Times. Emmott’s path to The
Economist was not a smooth one. He got an
interview there as he was about to graduate
from Magdalen College, Oxford, but was
turned down. The only other publication to
offer him an interview was the financial
magazine Investors Chronicle, where he
was shortlisted with the eventual editor of
The Observer newspaper, Will Hutton.
Neither got a job.

Emmott, who has a Lenin-esque beard,
then embarked on a PhD on the French
Communist Party, in what he says was a
cunning plan to combine an academic
career with freelance writing. Just before he
was due to go to Paris in 1980, The
Economist rang to offer him a job - his

i

Article Page 1 of 2



Source: Financial Times {FT Magazine}

Edition:
Country: UK

Date: Saturday 11, March 2006 ’
Page: 12
Area: 499 sq.cm

Circulation: ABC 441840 Daily
BRAD info: page rate £46,700.00, scc rate £91.00
Phone: 020 7873 3000

Keyword:  The Economist

Magdalen tutor had recommended him -
and he joined the magazine that year. By
1993, at the age of 36, he became editor.

I tell him it was ironic that in the week
he announces his retirement, The Econ-
omist’s cover story is about how to manage
an ageing workforce. “I was away last week,
so that wasn’t my cover,” he laughs. He

says it does not feel all that strange to be
retiring before 50: his two predecessors -
Rupert Pennant-Rea and Andrew Knight -
were both appointed editor in their mid-
thirties, and also retired in their late forties.

When I ask him if he has any regrets over
a story or a cover, he pauses and smiles: “I
tend to blank them out.” But he says he
thinks it was a mistake to have backed
John Major in 1997 instead of Tony Blair. “I
wrote those leaders, but I was wrong.” He
had argued that the Labour Party had not
made a convincing case that it would con-
tinue Margaret Thatcher’s reforms. “But
the genuine article [Major] had lost credibil-
ity and wasn’t able to do it anyway.”

He says the most controversial position
he ever took, which polarised people both
inside and outside the magazine, was sup-
porting the invasion of Iraq. “We were
pretty quick to switch to criticism,” he says,
“but nevertheless we underestimated the
capacity of the Bush administration to
screw it up.”

One of his most embarrassing covers,
according to Emmott, was in March 1999,
about a subject that should have been sim-
ple Economist territory: the price of oil. It
had its roots in a lunch with an oil company
executive, where everybody started musing
that, with the oil price at $10, what would

happen if it fell to $5? A cover saying that
the world was drowning in oil, and noting
the possibility of a fall in the oil price, duly
appeared. But before the end of the year the
price had more than doubled. “It was most
embarrassing,” he says candidly.

Emmott adds that the magazine was too
slow to call for intervention in the Balkan
wars. “We left it for too long. In hindsight, I
think it was wrong.”

Emmott says his main job at the maga-
zine was “to get readers and make them
addicted to the paper”.

One of the best decisions he took, he says,
was to argue against a regular e-business
supplement during the dotcom boom. “It
was one of the few times the pressure [from
the commercial department] was quite high.
But I argued that we needed to launch
something sustainable, so instead we
launched a technology quarterly.” There
were commercial objections, too, when he
introduced an obituary page - because “it
was about dead people”.

He says that there are at least five
internal candidates for the editorship.
(They are rumoured to include
Micklethwait, deputy editor Emma Duncan

Matsuri St James'’s
London

2x Sapporo beer

1x Tempura set lunch
1x Sashimi set lunch
2x Coffee

Total £41.74

This cutting is reproduced by Durrants under licence from the NLA, CLA or other copyright owner. No further copying (including the printing of digital
cuttings), digital reproduction or forwarding is permitted except under licence from the NLA, www.nla.co.uk (newspapers) or CLA, www.cla.co.uk (magazines).

AA203-1
EMEIKO

Article Page 2 of 2



